Casumo – casinotrendsättaren

Casumo är idag ett väldigt känt namn inom casinovärlden och tittar man på deras sajt kan man nog hitta en rad andra casinon som känns som de bemöter casinovärlden på ett liknande sätt. Men Casumo var det första casinot som försökte att göra något riktigt annorlunda när det kom till spelupplevelsen. De var helt enkelt en av de tidiga trendsättarna för det moderna nätcasinot.

2012 var året då Casumo slog upp sina virtuella portar för allmänheten och inledde en ny era av nätcasino. De hade bonusar precis som alla andra casinon och erbjöd samma typer av spel. Men vad som verkligen gjorde Casumo annorlunda vad det de kallade för “casinoäventyret”. Detta skulle snabbt lyfta dem från bara ännu ett nytt nätcasino till en av de mest populära spelsajterna.

Casinoäventyret var i speltermer ett sätt att införa “gamification” till hela casinoupplevelsen. Även om man inte är bekant med ordet har man nog stött på effekten av detta. Mängder med olika sajter och företag har implementerat gamification till väldigt stor succé. Detta innebär att man introducerar typiska spelelement som poäng, nivåer, spelregler och liknande för att skapa en upplevelse av något mer än bara de faktiska saker man gör.

I Casumos fall betydde detta att varje spelare hade en liten Casumo (namnet på deras vita lilla maskot) och varje Casumo hade ett bälte. Som man spelade började ens Casumo bli högre och högre rang, vilket representerades av att bältet ändrade färg, i stil med hur olika kampsporter använder sig av färgade bältet för att indikera hur duktiga de är.

Tillsammans med denna form av gamification kunde man även samla troféer och värdesaker. Troféer man samlat på sig kan man sedan visa upp på sin profilsida och är helt enkelt ett bevis på ens prestationer. Värdesakerna är objekt man kan använda lite som vanliga casinobonusar för att få saker som free spins, gratispengar eller nya insättningsbonusar.

Idag kan man hitta många casinon som följer i Casumos fotspår och försöker att liva upp spelupplevelsen på andra sätt, men alla har vi Casumo att tacka för att detta blev den trend den är.