Lockelsen med spel

Ibland kan man i sitt stilla sinne undra: varför spelar man ett spel? Instinkten säger först att man gör det för att det är kul. Tänker man djupare kring vad som lockar en spelare tillbaka till samma rutin och moment dag efter dag så kan svaret blir djupare. Många föräldrar säger ofta till sina barn att de inte skall sitta framför X-boxen eller datorn och spela under flera timmar varje dag. Det kan tyckas vara ohälsosamt att kasta bort tid för att upprepa en, förvisso underhållande aktivitet, gång på gång under flera timmar i sträck. Många spelar för att hitta en slags spänning som saknas i vardagen.Det finns ju alltid en alternativkostnad till att spela; att gå ut och motionera, sporta eller varför inte läsa en bok. Det intressanta är vad det är som verkligen lockar oss att spela spel. Oavsett om det gäller casinospel för riktiga pengar eller att spela World of Warcraft på dator, är spel fängslande och får oss vilja komma tillbaka nästa dag eller timme.

Underhållning och strategi

Spel skall i regel ses som underhållning även om det finns många intressanta psykologiska och strategibaserade element i vissa spel. Det går exempelvis att dra stor nytta av kunskaper från spel som schack och poker där det handlar om såväl symmetrisk som asymmetrisk information när det gäller att överlista motståndaren. I så kallade multiplayerspel via TV-spelkonsoler eller PC handlar det på samma sätt om att överlista motståndaren även om verktyget är ett virtuellt vapen i stället för en schackpjäs eller två spelkort. Många faller för att man kan tävla mot folk världen över och mäta sina kunskaper och spelfärdigheter. Andra fastnar för det rent underhållande och momentet att man på ett casino online faktiskt kan vinna miljoner om man har tur med sig.

Omspelarvärde – med ”stickiness” blir det roligare

Spelindustrin är väl medveten om att många spelare har ett litet tålamod. Ett spel är helt enkelt inte lika kul efter man spelat det ett visst antal gånger. Det behövs således ett starkare element i spelet så får spelarna att ”klistras” vid spelet. Några exempel på spel som har en hög så kallad ”stickiness” är storspelen Farmville och Candy Crush Saga som körs via den sociala plattformen Facebook. Även spelen i sig skulle kunna vara trivialt uppbyggda är det faktorer såsom ranking- och nivåsystem för användaren som får spelaren att komma tillbaka. Vidare finns ett starkt socialt community kopplat till spelen som bidrar till att användarna vill återkomma för att socialisera och interagera med varandra.