Spel förr och nu

4101872-friends-playing-video-games (1)

World of Warcraft, eller WOW som det också förkortas, lanserades av spelföretaget Blizzard Entertainment under hösten 2004. Redan under första lanseringshelgen i Europa såldes hela 400 000 exemplar.

WOW räknas som världens största Massively multiplayer online role-playing game (förkortat MMORPG). Spelet hade över nio miljoner spelare världen över när det var som populärast. Spelet är en vidareutveckling på originalspelet Warcraft. Originaltiteln släpptes redan under 90-talet till PC, långt innan det nu så populära World of Warcraft.

Mindre utrymme för fantasi

Genom dataspelshistorien har vi stött på många speltitlar som har etsat sig fast i våra minnen. Det är lätt att i moderna tider glömma bort pionjärerna. Vi är nu så vana vid att våra spel har högupplösning och ser realistiska ut. Den största skillnaden på spel nu och då är att dagens spel inte kräver att användaren använder sin fantasi i lika stor utsträckning. Grafiken var sämre vilket krävde att spelaren fick runda av de fyrkantiga pixlarna med sin fantasi.

Effekter av för mycket spelande

För många föräldrar kan det vara ett problem att barnen spelar TV- eller data spel för mycket. Det kan vara svårt att få barnen att göra sina uppgifter. Misskötta läxor och glömde hushållssysslor kan leda till långvariga konflikter. Vardagen kan bli tröttsam och varje dag känns som ett pass på löpbandet.

Försök att intressera dig för ditt barns spelande till att börja med. Ställ frågor och låt ditt barn berätta det han eller hon är bra på. Genom att vara delaktig och bli en del av spelandet kan det bli lättare att se till att gränserna respekteras. Det är en svår balansgång att vara både förälder och kompis. Något som kan vara bra att tänka på är att försöka möta barn halvvägs. Att både ge och ta lönar sig alltid i det långa loppet.